main manu
 

סוד הקסם של הזכוכית

 

 

 

 

אנו מוקסמים מברק הזכוכית, שקיפותה וקרני השמש המשתקפות בה. היופי והמסתורין שבזכוכית גורמים לנו להקיף עצמינו בזכוכית לא רק בארכיטקטורה, מטבח ורפואה אלא גם באמנות.

 

כיצד נוצרת זכוכית

 

זכוכית נוצרת כאשר מלחים של חומצת צורן מותכים בטמפרטורה גבוהה ומתקררים לפני שהופכים לגבישים. הזכוכית בין אם אטומה או שקופה, היא עמידה בפני כימיקלים ושחיקת מים. ניתן ליצור ממנה משטחים חלקים בלתי חדירים והיא נמצאת בשימוש נרחב החל מזגוגיות לחלונות וכלה בריהוט ובחרוזים. העדות הקדומה ביותר לשימוש בזכוכית נמצאה במצרים. ארץ ישראל היתה מרכז יצור זכוכית גדול החל מהמאה השניה לפנה"ס.

 

כיום, הזכוכית מיוצרת מתערובת של סיד, צורן וסודה בטמפרטורה גבוהה, בתוספת תחמוצות של מתכות כאשר רוצים שתצא זכוכית צבעונית. הזכוכית הצבעונית היא הבסיס לענפיים אמנותיים כגון יצקות זכוכית, פיוזינג , ניפוח זכוכית וויאטראז.

A

 

 

B

פיסול בזכוכית – יציקות זכוכית

 

כשחושבים על חומרי גלם לפיסול האופציות שקופצות מידית הם אבן, קרמיקה, מתכת, גבס, פימו ואפילו קרטון ועיסת נייר. אבל גם זכוכית משמשת כחומר גלם לפיסול.

 

הזכוכית משמשת בפיסול בצורות שונות – זכוכית שקופה או אטומה, גולמית או מעובדת, עם טקסטורות או חלקה, מוארת או חשוכה, בצרוף חומרים נוספים או רק זכוכית בעצמה ובצבעים שונים. עיבוד הזכוכית בסביבה של חום גבוה, התחשבות בזמני ההתקשות, מתן הצורה הסופית , כל אלו אינם מלאכה קלה. אולם כאשר לומדים להמס אותה ולעבד אותה, השמים הם הגבול. צורות העיבוד הן מגוונות מאוד ומאפשרות חופש אמנותי נרחב. תכונה חיובית נוספת של הזכוכית היא , האפשרות לפסל אותה גם כשהיא קרה, על ידי חיתוך, חריטה, צריבה, התזת חול וליטוש.

 

 

מגוון האפשרויות מסביר את העבודות המקוריות שמוצגות בתערוכות פיסול זכוכית בארץ ובעולם. האמן/ית יכול/ה להביא/ה את עולמו/ה הפנימי לידי ביטוי, באופן אבסטרקטי או פיגורטיבי, וכיוון שהזכוכית היא חומר נראה ובלתי נראה בו בזמן, היא הופכת להיות המסר עצמו - רוחני וגשמי, שכחה וזיכרון,

 

פיסול בזכוכית כולל תכנון, בניית מודל, בניית תבנית, יציקה ושריפה עד לקבלת פסל מזכוכית. אופן הצגת הפסל חשיבותו רבה, מפני שכיוון התאורה ועוצמתה גם הם חלק מהאמירה של הפסל, בדיוק כמו צבעיו ונושאו. האור המשתקף על הזכוכית ועובר דרך הזכוכית, מדגיש את תכונות הפסל.

 

פסל מזכוכית עשוי להיות חגיגה לעיניים, פסיפס של צבעים וצורות. מעתה, כשנחשוב על חומרי גלם לפיסול, נחשוב גם על זכוכית. אינסוף אפשרויות, אינסוף אמירות אמנותיות וכל היופי הזה.

C

 

© כל הזכויות שמורות לסילביה צימרמן 2022  |  הצהרת נגישות

הפעל נגישות

 

 

סלוגן דיזיין - פיתוח מערכות